مدرسه تابستانی قاف

سلام خدمت شما بزرگواران و مخاطبان کارگاه‌های دانش‌افزائی قاف

مدرسه تابستانی قاف ویژه دبیران و علاقه‌مندان تدریس در دبستان، برگزار می‌شود. این مدرسه تابستانی، از 60 ساعت کارگاه‌های مختلف، کاربردی و اثرگذار در فعالیت‌های آموزشی دبیران تشکیل می‌­شود. این کارگاه‌­ها توسط ده تن از اساتید دانشگاه، پژوهشگران این حوزه و دبیران فعال و خلاق برگزار خواهد شد. زمان اجرای کارگاه‌ها ده یکشنبه از تاریخ 20 تیرماه تا 21 شهریورماه 1395 و از ساعت 8 تا 15 می‌باشد. هم چنین به شرکت‌کنندگان در پایان دوره، گواهی شرکت در مدرسۀ تابستانی قاف ارائه خواهد شد.

 

عناوین کارگاه‌ها و ارائه‌دهندگان آنها:

  1. اهداف تعلیم و تربیت کودک در دیدگاه اسلامی- دکتر نرگس سجادیه (استاد دانشگاه تهران)
  2. راهکارها و شیوه‌های تربیت دینی کودکان
  3. آشنایی با رویکردهای بومی آموزش ابتدائی (الگوی مدرسه سراج و چند الگوی دیگر)
  4. ارزشیابی برای یادگیری، شیوه‌ها و راهکارها- زهرا جلیلی (دانش‌آموخته رشته آموزش از دانشگاه مک‌گیل کانادا)
  5. آشنایی با رویکردهای شناختی و نقش آن در پرورش تفکر کودکان- دکتر یلدا دلگشائی (عضو پژوهشگاه علوم شناختی)
  6. انگیزش، تفاوت‌های فردی و نقش آنها در بهبود آموزش- محمدرضا میبدی (استاد دانشگاه فرهنگیان)
  7. اختلالات یادگیری و راهکارهای شناسائی و بهبود آن- دکتر حسن‌آبادی (استاد دانشگاه خوارزمی)
  8. راهکارها و الگوهای آموزش مؤثر علوم اجتماعی- حمیدرضا منصوریان و آزاده درخشان (دبیر و مؤلف کتب مختلف در این حوزه)
  9. راهکارها و الگوهای آموزش مؤثر ریاضی- زهره پندی (مؤلف کتب مختلف در این حوزه)
  10. راهکارها و الگوهای آموزش مؤثر علوم تجربی- بهادر برومند (دبیر و مؤلف و طراح سیستم­‌های آموزشی)

 

ثبت نام: (خوشبختانه با توجه به کاهش هزینه مکان برگزاری، هزینه‌ی ثبت نام کاهش یافت.)

  • هزینه ثبت نام هر یک از کارگاه‌ها: 80 هزار تومان (یک روز کارگاه با یک موضوع خاص)
  • هزینه کل دوره با تخفیف: 550 هزار تومان (دریافت، در دو مرحله)
  • ثبت نام کل دوره: واریز ملبغ 300 هزار تومان تا 5 تیرماه به شماره کارت

6393-4610-1847-9846

به نام مصطفی امیرحائری و ارسال پیامک شامل نام و نام خانوادگی و شماره پیگیری به شماره 09198338339

(باقی هزینه تا قبل از برگزاری کارگاه‌ها از شرکت‌کنندگان دریافت خواهد شد.)

  • ثبت نام گروهی دبیران از طرف مدارس با تخفیف همراه خواهد بود.
  • سقف تعداد شرکت کنندگان: 30 نفر

 

پشتیبانی:

  • شماره مستقیم دبیر مدرسه تابستانی قاف: 09198338339
  • تماس با مؤسسه: 02166478928

 

با مراجعه به کانال تلگرامی الگوی تعلیم و تربیت قاف، اطلاعات بیشتری راجع به کارگاه‌ها به دست آورید:

telegram.me/qaf_ir

پیشینه برخی از اساتید مدرسه تابستانی قاف

آقای دکتر حمیدرضا حسن آبادی:

  • استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی
  • فارغ التحصیل دورۀ دکتری روان­شناسی تربیتی در دانشگاه تهران
  • مشاور دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال 1387 تا کنون
  • چهارده سال فعالیت آموزشی در سمت­های مدیر، معلم و مشاور مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی
  • دو سال همکاری با مرکز تحقیقات و سنجش صدا و سیما در برگزاری دوره­‌ها و کارگاه‌­های آموزشی و ارزیابی طرح­‌های پژوهشی
  • دارای مقالات مختلف چاپ شده در زمینۀ روان­شناسی تربیتی
  • دارای کتب مختلف در زمینۀ آمار و روش­ تحقیق در روان­شناسی تربیتی

 

خانم دکتر یلدا دلگشائی:

  • استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
  • عضو پژوهشگاه علوم شناختی
  • ترجمۀ کتاب مهارت­‌های تفکر، نوشتۀ مایک جفریز و ترور هانکوک
  • برگزاری کارگاه‌­های مختلف در زمینۀ علوم شناختی

 

خانم زهرا جلیلی:

  • دانش‌آموخته کارشناسی ارشد آموزش از دانشگاه مک‌گیل کانادا (کارشناسی ارشد)
  • پژوهشگر و عضو گروه پژوهشی سنجش و ارزشیابی معلمان در پژوهشکده مطالعات تربیت معلم
  • معلم مطالعات اجتماعی
  • برگزاری کارگاه‌­های آموزش دبیران

 

خانم آزاده درخشان:

  • كارشناس ارشد باستان‌شناسي
  • عضو خانه کودک، اندیشه و میراث‌فرهنگی (خکام)، از سال 1384 تا کنون
  • طراحی و برگزاری کارسوق­‌های متنوع در زمینه علوم اجتماعی برای دانش‌­آموزان
  • برگزاری کارگاه­‌های مختلف برای دبیران

خانم دکتر نرگس سجادیه:

  • استادیار گروه مبانی فلسفی-اجتماعی آموزش و پرورش دانشگاه تهران
  • مولف کتب مختلف در زمینۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت از جمله تبارشناسی و تعلیم و تربیت
  • برگزارکنندۀ کارگاه‌­ها و سخنرانی­‌های مختلف علمی در همایش‌­های معتبر

 

آقای محمدرضا میبدی:

  • عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیس نسیبه)
  • دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی از دانشگاه علامه طباطبایی
  • رتبه ۱ کنکور دکتری مدیریت آموزشی سال 1392
  • معاون آموزشی، مسئول پایه، سرگروه و دبیر مدارس نمونه از سال ۱۳۷۶
  • استاد کارگاه دانش‌افزایی برای دبیران مدارس استعدادهای درخشان
  • دارندۀ مدال نقره و برنز المپیاد دانش‌­آموزی کامپیوتر

 

خانم زهره پندی:

  • برگزاری کارگاه‌­های مختلف برای دبیران ریاضی
  • ترجمۀ مجموعه کتاب­‌های ریاضیات کانگورو (انتشارات فاطمی)
  • مؤلف کتاب‌­های آموزش ریاضی برای دانش‌­آموزان ابتدائی (انتشارات فاطمی)
  • مؤلف کتاب گنجینه یادگیری ریاضی (انتشارات مبتکران)

 

آقای حمیدرضا منصوریان:

  • كارشناس ارشد باستان‌شناسي دانشگاه تهران
  • عضو خانه کودک، اندیشه و میراث‌فرهنگی (خکام)، از سال 1384 تا کنون
  • همكاري با مركز مطالعات و همكاری‌هاي علمي ـ بين‌المللي وزارت علوم، تحقيقات و فنّ‌آوری «ایسمو»
  • طرّاح بسته‌هاي آموزشي تاريخ ايران آموزش و پرورش منطقه (۱)
  • همکار مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در زمینه آموزش باستان‌شناسی به کودکان و نوجوانان، از ۱۳۸۹ تا کنون
  • طراحی و برگزاری کارسوق­‌های متنوع در زمینه علوم اجتماعی برای دانش‌­آموزان
  • مؤلف کتب مختلف در این زمینه

اطلاعات بیشتر از برخی کارگاه‌ها

💡در کارگاه راهکارها و الگوهای آموزش موثر ریاضی چه می‌گذرد؟
(یکی از ده کارگاه مدرسه تابستانی قاف)

👤ارائه دهنده: سرکار خانم زهره پندی
🔅مولف کتب مختلف در حوزه آموزش ریاضی در دبستان
🔅برگزارکننده کارگاه های مختلف در این زمینه برای دبیران

✍ در این کارگاه به برخی موضوعات ریاضی دبستان، نگاه دوباره ای می اندازیم و سعی خواهیم کرد تا ارتباط موضوعات مختلف با یکدیگر و لزوم آموزش هر موضوع را مورد کندوکاوی مختصر قرار دهیم.
در این کارگاه پیرامون موضوع، تعدادی فعالیت جذاب ارائه خواهد شد. بخشی از این فعالیت‌ها جنبۀ دانش‌افزایی، لذت ‌بردن و برقراری ارتباط بیشتر با موضوعات درسی دارد و برای خودِ مربی در نظر گرفته شده است. بخش‌های دیگر نیز به راحتی و با تغییراتی اندک، قابل اجرا برای دانش‌آموزان خواهد بود.
موضوعاتی که سعی خواهد شد تا در کارگاه مورد بررسی قرار گیرند، عبارتند از:
🔅اعداد
🔅چهار عمل اصلی
🔅الگوهای عددی
🔅حقایق جبری
🔅گذر از حساب به جبر
در کارگاه، کتاب ها و رسانه های مفید و کارا به دبیران معرفی خواهد شد تا بتوانند در طول سال تحصیلی از آنها بهره ببرند.
پس از تجربۀ این روز، امید می‌رود که مربیان با اهداف آموزش ریاضی در موضوعات مطرح شده آشناتر شده باشند و بتوانند با دید وسیع تر، روند آموزش در کلاسهای خود را بهبود ببخشند و بازطراحی نمایند.

💡در کارگاه ارزشیابی، راهکارها و شیوه ها چه می‌گذرد؟
(یکی از ده کارگاه مدرسه تابستانی قاف)

👤ارائه دهنده: سرکار خانم زهرا جلیلی
🔅دانش‌آموخته کارشناسی ارشد آموزش از دانشگاه مک‌گیل کانادا
🔅پژوهشگر و عضو گروه پژوهشی سنجش و ارزشیابی معلمان در پژوهشکده مطالعات تربیت معلم

✍ارزشیابی، تنها یک فعالیت بی‌طرف و خنثی برای اندازه‌گیری و سنجش مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و اهداف نیست؛
بلکه ارزشیابی، قدرت ایجاد تغییر هم دارد:
باورها و ارزش‌هایی را ایجاد یا تقویت می‌کند؛
اهداف و انگیزه‌هایی را تقویت یا تضعیت می‌کند؛
هویت افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛
و تعیین می‌کند که افراد چه چیزهایی را به چه شکل یاد بگیرند.
در واقع فرهنگ ارزشیابی در یک کلاس درس، مدرسه، یا نظام آموزشی، هم بازتاب‌دهندهٔ اهداف و ارزش‌های حاکم بر آن محیط یادگیری است و هم تعیین‌کننده‌ و شکل‌دهندهٔ فرهنگ یادگیری و سواد آن محیط.
نقل به مضمون از گوردون استوبارت، ۲۰۰۸
با این مقدمه، سوال این‌جاست که:
هر کدام از ما در نقش طراحان و مجریان روش‌های ارزشیابی در کلاس درس، با چه اهداف و انگیزه‌هایی شیوه‌های ارزشیابی را انتخاب و طراحی می‌کنیم؟‌ آیا این شیوه‌ها، اهداف مورد نظر ما را برآورده می‌کنند؟‌ این شیوه‌ها، چه پیامدهای دیگری در کلاس درس و یادگیری دانش‌آموزان ایجاد می‌کند؟‌ چطور می‌توانیم به گونه‌ای ارزشیابی کنیم که آثار مثبت ارزشیابی بر یادگیری دانش‌آموزان را بیشینه کنیم؟
در این کارگاه، با مشارکت یکدیگر:
🔅تأملی دوباره بر انتخاب‌هایمان در زمینهٔ ارزشیابی خواهیم داشت و تجربه‌هایمان را واکاوی خواهیم کرد؛
🔅درباره‌ٔ اهداف‌مان از ارزشیابی، باز می‌اندیشیم و گفتگو می‌کنیم؛
🔅به رابطه‌ٔ بین شیوه‌های ارزشیابی‌مان با یادگیری و پیامدهای انتخاب شیوه‌ی ارزشیابی بر یادگیری دانش‌آموزان، فکر می‌کنیم؛
🔅با در نظر گرفتن هدف غایی یادگیری برای ارزشیابی، راهکارهایی برای «ارزشیابی برای یادگیری» یاد می‌گیریم؛
🔅و به طور خاص، بر «پوشهٔ کار» (portfolio) به عنوان ابزاری برای «ارزشیابی برای یادگیری» تمرکز می‌کنیم و برای تجربهٔ بکارگیری آن در کلاس درس، آماده می‌شویم.

💡در کارگاه راهکارها و الگوهای آموزش مؤثر “علوم اجتماعی” چه می‌گذرد؟

(یکی از ده کارگاه مدرسه تابستانی قاف)

درس‌های علوم انسانی و نیز علوم اجتماعی در مدارس کشورمان، جایگاهی ندارند یا اگر دارند جایگاه آنها سست و بی بنیان است و در آموزش این دروس به خلاقیت پرداخته نمی‌شود. بخش عمده‌ای از این رویداد باز می‌گردد به عدم همکاری مدیران آموزشی و نیز بی‌انگیزگی و در مواقعی هم، کم‌دانشی دبیران.
بررسی این علوم، همفکری و همراهی برای تدریس و نیز شناخت راه‌کارهای خلّاق و مبتکرانه، از مباحثی هستند که در این دوره به دنبال بررسی آنها هستیم.
زمان‌بندی کارگاه:
1. علوم انسانی چیست و چرا آموزش آن مهم است؟
2. جایگاه و اهمیّت علوم اجتماعی و درس‌هایش در رشد
3. روش تدریس، جذب مخاطبان و نظریه‌های نوین آموزش
4. استفاده از بانک اطلاعات + گردآوری داده‌ها
5. کارگاه‌های مرتبط با آموزش‌ها + چند نمونه
6. همایش، جشنواره و کارسوق‌های پیرامون علوم اجتماعی
7. آموزش بیرون از مدرسه

💡در کارگاه “راهکارها و الگوهای آموزش موثر علوم تجربی” چه می‌گذرد؟

در این کارگاه ده ها فعالیت جذاب در زمینه‌های مختلف برخی از دروس علوم سال‌های دبستان ارائه خواهد شد. بخشی از این فعالیت‌ها جنبۀ دانش‌افزایی، لذت‌بردن و برقراری ارتباط بیشتر با موضوعات درسی دارد و برای خودِ مربی در نظر گرفته شده است. بخش‌های دیگر نیز به راحتی و با تغییراتی اندک، قابل اجرا برای دانش‌آموزان خواهد بود.
اکثر فعالیت‌های این کارگاه طوری طراحی شده است که شرکت‌کنندگان آنها را به صورت گروهی انجام خواهند داد.
شرکت‌کنندگان در فضایی فعال و شاد دانش و نگرش خود را نسبت به درس علوم ارتقا خواهند داد. این در حالی است که موضوعات و عناوین از کتاب‌های درس علوم مقطع دبستان انتخاب شده‌اند و مربیان نسبت به نگرش‌ها و دغدغه‌های آموزش علوم آشنایی بیش‌تری پیدا خواهند کرد.
برخی از عناوینی که بسته به فضای کارگاه به آنها پرداخته خواهد شد عبارتند از:
🔅 روش علمی
🔅 اندازه‌گیری و کمیت‌های مختلف
🔅 نور و پدیده‌های مربوط به آن
🔅 صوت و موج
در این روز، منابع مختلفی (کتاب، سایت، جزوه، بازی، فیلم و …) معرفی خواهد شد و برخی دیگر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
پس از تجربۀ این روز، امید می‌رود که مربیان ارتباط بیشتری با علوم تجربی برقرار کرده و بتوانند با دانش و مهارت بیشتر، دانش‌آموزان را در برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌ها و پروژه‌های ساده و دلنشین علوم راه‌نمایی کنند. شرکت‌کنندگان در این کارگاه، تجربیاتی به‌دست خواهند آورد که به آن‌ها کمک خواهد کرد تا با به کار بستن قدرت کشف و کنجکاوی بچه‌ها، تجربیات یادگیری فراموش نشدنی‌ای را برای‌شان مهیا کنند.